Monday, January 24, 2011

mungkin ini takdirnya~

kepada semua kawan-kawan saya. sila komen ya..ini first karya saye..sangat berminat dengan dunia penulisan. tapi baru sekarang dapat siapkan satu cerpen. hope lepas ni dapat buat lebih banyak cerpen dan maybe boleh buat novel. siapa tahukan..hehe

kepada kawan-kawan yang berminat dengan dunia penulisan juga..silalah layari www.penulisan2u.my..
cerpen saya ini akan dihantar ke website tersebut..kawan-kawan pun boleh hantar jugak..daa~
enjoy reading~sila tinggalkan komen setelah bace ye..

                   ::mungkin ini takdirnya::          by: cikmudadiyana


”Menyesal ku akui..tak terima cintamu…
Dan kini engkau pergi meninggalkan diriku...”

Arghhhhhhh!!!!!tap!!aik....sape plak yang berani tutup radio kesayangan aku ni....
Aku baru nak jerit-jerit..layan kepala....ade pulak yang mengacau ketenteraman jiwa aku...
”woit...bangunla.....da pukul brape ni...kate nak pergi jogging.....
X abes2 ngan lagu MENYESAL ko tu......toksah nak nyesal sangat da la...
Dak tu da kawen agaknye...bek ko siap g jog...bagi solid body ko tu...
Pastu cari lain....da cepatt!!

Punyela panjang bebel mak nenek ni sorang.....itula hani...kawan aku yang kuat bebel tapi selalu bagi nasihat...”ye laaaaaaaaaaa.....haishh malasnye...”jappp ye kawan-kawan..


............

”Eh..sori bang..saye tak sengaje”....terlangar orang plak...nasib lelaki..handsome pulak tu..hehehe...berangan lagi....
”Ko ni nani...aku tengok macam orang tak betul dah....asyik berangan je...ade masalah ke?story-moryla kat aku...mane taw aku ley tolong.....at least ley kurangkan ko punye beban tu.....”hani da mula da ceramah nye.......

”hurmm....aku sebenarnye teringat dekat aidil la...”terasa malu pulak nak berterus terang.
”aik...dulu ko yang xnak...bersungguh si aidil tu nak kan kau,tapi ko jual mahal..macam-macam dak tu bg kat ko...patutla dok dengar lagu menyesal je hari-hari...heheheh”..

”mira,ina jom kite nyanyi lagu ni ramai-ramai..hahahhahah
TAK PERNAH KU FAHAMI ERTIMU UNTUK KU
TAK PERNAH KU MENGERTI HADIRMU UNTUK KU..
Lalalalalalal....hahahahahah..”lariiiiii.....singa da nak mengamuk tu....

”cis,tak gune nye kawan..perli aku ye...woittt...tunggu...siap korang”tak kisah da orang sekeliling kat taman tasik shah alam tu...hilang da sifat-sifat perempuan melayu terakhir kat diri masing-masing..itulah aku,hani.mira dan ina..sesekali dapat berkumpul gamat dunia!.

..............

Hari ni genap 3 taun aku solo.kawan-kawan pun banyak yang da mengakhiri zaman bujang.aku ni kekasih pun takde apatah lagi teman tapi mesra. Ade orang nak hati tak terbukak pulak.agaknye aku masih lagi frust dengan kisah lama aku dulu.hakim..
Ya..nama itula yang aku sayangi..selama 8 taun menyemai cinta.susah senang bersama-sama.tapi itu hanya pada 5 taun pertama kami bercinta.selepas itu,tak taw mana silapnye.lebih banyak bertengkar dari bermesra.aku sayang dia,tapi mungkin bukan jodoh aku.aku redha..

...........

’awak jom pergi makan KFC”..dieni macam tau-tau je favourite aku..
“Hurmm..da lewat ni”aku mencipta alasan. Entahla aku tak tahu kenape dengan diriku.susah sangat nak bukak pintu hati...”xlah,baru pukul 9.30 malam,awak tunggu ya,jap lagi saye sampai”pujuk aidil lagi....”ok”aku letak telefon,hurm...nak pakai baju ape ye...

”Woit,nak g mana malam-malam ni,nak kate dating ,bf pun xd..”alamak minah kepoh datang da...

”hehehe...aidil ajak makan kfcla...ko taula..tu kan favourite aku..”

”Bagus-bagus,pergilah mana tau ko ley bukak pintu hati kau tu..tapi jangan tak jadi pulak kali ni,kesian aku tengok aidil tu,ikhlas nak berkawan ngan ko.”hani da mulakan ceramahnye...
”aku taula hani,aku cube..die pun not bad gak kan..handsome jugak..hehehe..aku da siap ni..tapi die lambat g nak sampai,nak tido japla..”aku dan tido memang tak dapat dipisahkan.letak kepala je da lelap.kejap je da boleh sampai ke london..hahahahaha

......

Kring-kring....
”hurmm....hello awak kite g makan lain kali je la,saya ngantukla..ye..lain kali saya janji..k bye.”klik.aku letak telefon sebelum sempat aidil cakap ape-ape dan terus sambung tidor..

”Astarafilullah alazaim,nani....nani....bagun..ko kate nak g makan kat kedai favourate ko tu,tido plak..ni mau sampai esok tidonye...ko ni nani,tak baik buat orang camni..da bape kali ko berjanji..last2 minit ko batalkan...”hani da mulakan ceramahnya lagi...

”ala...aku ngantukla...nanti-nanti aku pergila..ala..ko g la tido..sok kerjakan..”aku bercakap tanpa membuka mata dan terus menyambung tidor sampaila keesokan hari...

..................

”Selamat pengantin baru hani...sedihnya aku..da xd kawan yang boleh tegur aku bila aku buat silap”hanya tuhan sahaja yang tahu perasaan aku ketika itu.hani,kawan baikku telah melangsungkan perkahwinan dengan azrul,teman lelakinya telah dikenali sejak di politeknik dulu.

”ishh apala kau ni,aku belum mati lagila....aku tetap dengan kau,ade masalah kau cari je aku..lagipun aku dalam kawasan shah alam ni jugak..aku tak pindah jauhla..kau nak makan tidor umah aku pun xp..bukan kau x kenal azrul tu..”


”tapi xkan aku nak kaco korang,ko da melangkah setapak dalam kehidupan kau..
Aku ni,bf pun xd..sedihnye aku..selalu kawan-kawan yang lain kahwin,aku xdla sedih sangat..tapi kau kawen aku rase nak menangis plak...dekat sapela aku nak mengadu lepas ni..”berlinang air mata aku mengenang nasib diri aku selepas ini.tanpa teman baik dan tanpa kekasih...

”nani.kau boleh datang rumah kiteorang bila-bila masa je,aku pun selalu outstation.nanti hani ni pregnant,xdela aku riso sangat..ade kau boleh tolong jagekan...betul x sayang??”kata azrul sambil tersenyum nakal pada hani sambil memeluk pinggang isterinya baru dinikahi beberapa jam yang lepas.cemburunya aku melihat kemesraan mereka.alangkah bahagianya kalo aku pun dapat merasa semua itu..sabar nani.ajal,rezeki,jodoh semua kuasa tuhan..kan kau selalu memegang kata-kata ustaz fadhil semasa dengar ceramah dulu.. 
Bila Allah cepat makbulkan Doamu, Maka DIA Menyayangimu,
Bila DIA Lambat Makbulkan doamu, Maka DIA Ingin Mengujimu,
Bila DIA Tidak Makbulkan Doamu, Maka Dia Merancang Sesuatu Yang lebih Baik Untukmu.
Oleh itu, Sentiasalah Bersangka Baik Pada ALLAH


”Nani..nani berangan pulak kau ni...jomla pergi rumah aku dulu.ade jamuan sikit lepas akad nikah ni..jomla..”aku tengok tangan azrul tak lepas dari pinggang hani.ahh...cemburu lagi aku..
”aku rase macam tak bolehla..aku nak pergi tengok bilik yang aku nak sewa tu..owner suruh datang tengok dalam minggu ni..ape-apepun aku nak ucapkan selamat pengantin baru kat korang.tabahla dalam menjalani kehidupan berumah tangga..azrul..ko jage kawan aku ni baik-baik tau..aku sayang dia da macam adik-beradik da.”berlinang lagi air mata aku.murah sungguh air mata aku pada petang tu....

”nani,kau buat aku terharu..aku sayang kau..aku doakan kau jupe lelaki yang betul-betul hargai kau”hani memeluk ku erat..semoga persahabatan ini diredhai ALLAH S.W.T dan berpanjangan..
”okla hani aku balik dulu..dari tadi kite asyik buat drama air mata je..kesian laki kau tu..
Tak sabar nak bermanja-manja dengan kau da..”..ish kau ni..malu aku...ok nani..nanti kite jupe lagi...jangan lupe datang majlis resepsi aku ye minggu depan..assalamualakum”sambil tersenyum hani dan azrul kepadaku.berpimpin tangan bak merpati dua sejoli..ahhhh...cemburu menguasai diri aku lagi...
Nani..akan tiba juga masa kau..sabar dan redha dalam menempuh liku-liku kehidupan. Ade hikmah di sebalik setiap dugaan yang datang.hurmm aku memujuk diri sendiri..

.............

Hari-hari yang ku lalui semakin sunyi..sunyi tanpa seorang kekasih.ya,aku mengaku..
Setiap insan inginkan kasih sayang..ingin rasa disayangi dan ingin juga menyayangi.kenapa mesti aku tutup pintu hati ku..ya allah aku memohon padamu,bukakanlah pintu hati aku untuk menerima lelaki di dalam hatiku.
Lelaki yang menghargai aku seperti dia menghargai dirinya….

Betul jugak kata-kata hani..apa salahnya sesekali aku yang mulakan dulu..
Sejak kejadian dulu,aidil tak pernah lagi mengajak aku keluar,telefon pun da jarang-jarang...sesekali sahaja chating dengan dia dekat facebook...mungkin aidil da rasa jemu nak ajak aku lagi...ye la ku pun satu tak pikir perasaan orang lain..
Yes!!!...aku dapat idea…pe salahnya aku pulak yang ajak die keluar

Hurmmm...bismillahhirrahman nirrahim.......berdebar-debar pulak rase.mane dia ni..tak angkat-angkat pun....
”hello aidil,ape khabar”
”baik-baik je nani,nani ape khabar?lame tak dengar cerite..
“nani sihat je..hurmm..weekend ni aidil free tak?nani ingat nak ajak tengok wayang,
Cite khurafat tu…tengok trailer macam best je…nak tak?
“owh..aidil pun ade cadang nak tengok cite tu…bolehla..kite jumpe dekat OU ye”
“ok aidil, dekat OU pukul 11 ya…kite makan-makan dulu,sembang-sembang..kite pun lame tak jupe..”
”ok nani...jupe kat sane ye..assalammualaikum”
”ok..waalaikummusalam”klik...wahhh satu permulaan yang baik..chaiyok-chaiyok nani!


.................

Hari yang ditunggu-tunggu pun tiba..da beberapa kali aku tukar pakaian..hurmm tetiba ku teringat kat hani..kalau ade hani ni..mesti dia da bebel tengok aku asyik tukar baju je...haishhh...aku rindu kau hani....

Jeans levis dipadankan dengan t-shirt pink,last sekali cardigan..hurmm..da cukup.simple tapi comel..wahh perasan kejap..heheh..tudung ala-ala yuna ni memang wat aku macam ala-ala arab..orang katala...heheh..perasan lagi aku ni...

Ok siap!llalallallalalallal...wah gumbira sungguh hari ni....radio ni pun macam paham je hati aku sekarang..

Lagu sheila on 7-hari bersamanya memang kena dengan mood aku hari ni..macam lagu tema pulak..heheh





Hari telah terganti
Tak bisa ku hindari
Tibalah saat ini bertemu dengannya
Jantungku berdegup cepat
Kaki bergetar hebat
Akankah aku ulangi merusak harinya

Mohon Tuhan
Untuk kali ini saja
Beri aku kekuatan
‘tuk menatap matanya

Mohon Tuhan
Untuk kali ini saja
Lancarkanlah hariku
Hariku bersamanya
Hariku bersamanya
Kau tahu betapa aku
Lemah dihadapannya
Kau tahu berapa lama
Aku mendambakannya

Tuhan tolonglah (beri kesempatan)
Tuhan tolonglah (beri kesempatan)

Hariku bersamanya
Hari bersamanya
Hari bersamanya
Hari bersamanya
Hari bersamanya
Hari bersamanya
Hari bersamanya

Tuhan tolonglah
Hari bersamanya
Tuhan tolonglah
Hari bersamanya






Tapi.....aku belum sampai tahap mendambakannya...heheh..mungkin baru terbuka kat hati aku ini untuk menerima lelaki dalam hidupku..dan aidil adalah insan pertama yang aku harus bagi peluang..melihat keikhlasan dia..harap masih ruang dihatinya untuk aku...

.................

”Terima kasih aidil sebab sudi teman kan nani tengok wayang..seram jugak cite tu kan...”
”sama-sama nani..yup..hehe..abis baju aidil kena pop corn..kalau nani da jadi milik aidil yang sah,mesti aidil da tutup mate nani dengan tangan aidil ni..xpun mesti nani da benamkan kepala nani kat dada aidil ni...seram punye pasal kan sayang”..gulp!!!
Sayang?dada?tangan?haishh...mamat ni buat aku di awang-awangan je...hehehe..
Best jugak....so romantikkkk..hehehhe

”ish..aidil ni...tu kalau....diulangi kalau ya....hehehehehe..”
Okla aidil nani balik dulu da lewat ni...nanti kite jumpe lagi ya..nani happy sangat hari ni...thanks aidil...salam..”aku ni selalu nak lari bile da tiba bab-bab romantik.takut cair ke cik nani oiitt..hehe..tapi sebenarnya aku sukeeeeeeeee!!!ya allah,kau da bukakan pintu hati aku.harap aku tak salah pilih lagi.amin.

............

Sudah beberapa kali aku keluar dating dengan aidil dan beberapa kali juga aku bagi hint tentang perasaan aku padanye..nampak macam still lagi suke kat aku tapi tak pernah pulak aidil berterus terang tentang perasaan dia terhadap aku. Paling kurang pun dia just bergurau-gurau nak jadikan aku isterinya. Takpela mungkin masa tu akan tiba juga.tapi macam mane kalo aku kecewa.arghhhh...aku da bukakan hati aku dan aku sememangnya sudah jatuh cinta pada aidil.ya!i’m in love with u aidil!
...........

”naniiiii,rindunye kat kau.lama tak jupekan..kau ape khabar?”
”aku sihat-sihat je,camnila..tetap solo macam dulu..jeles aku tengok kau.da berape bulan ni?”hani sahabat ku..da pregnant kawan aku sorang ni..aku???

”da 6 bulan..aku saje xnak cite kat kau,nak buat surprise..hehehe..gemuk tak aku?”
”da name pun orang mengandung,mestila gemuk,xp..gemuk-gemuk pun cik abang sayang..macam mane kehidupan kau lepas kawen ni?ok tak?ko jangan rajin masak tak?”seronok pulak mengusik hani ni..
”ishh ko ni...mestila kena masak..nanti die pergi cari lain nanti..aku jugak yang merana..
Beb,aku ni nak tanye perkembangan kau dengan aidilla sebenarnye...ye la..aku nak jugak tengok kawan aku ni kembong macam aku ni ha...hehehehe..citela...”amboi hani ni,nak kembong macam dia sekarang pun buleh..tapi lepas tu aku kene buang keluarga la pulak..hehe..minta dijauhkan..kalo aku cakap depan-depan ni maunye kena luku gak kepala aku ni dengan hani..heehhe

”ntahla hani,jujur aku cakap aku memang dah jatuh cinta kat dia,aku da buka hati aku kat dia..tapi dia macam biasa je..ke ini sebab balasan aku dulu hani?aku buntu..tapi dia layan aku macam aku ni GF dia...entahla,biarla masa yang menentukan..aku redha je..”aku pasrah dengan segalanya.tapi aku harap ada sinar kebahgiaan untuk aku juga nanti.

”hurm..ape kate kau berterus terang je dengan dia,kau cakapla kite ni macam mane..awak anggap saye ni ape..kau kena tanya.mane tau sebenranye dia dah ade yang lain..dia anggap kau biasa2 je..”betul jugak cakap hani tu...lagipun dia da jarang call aku,bila aku call pun kadang-kadang angkat,kadang-kadang tak..jupe pun da tak sekerap dulu..hurmm pening kepala bila pikir benda-benda ni...

..............

:Boleh nani jupe aidil di tempat biasa
Jam 3 ptg:

Pendek dan padat SMS yang aku hantar kepada aidil.harap die terima.aku mesti selesaikan semua ini.takut juga kalau kata-kata hani jadi kenyataan..aku tak sanggup untuk kecewa lagi,walaupun aku dengan aidil belum declare ape-ape. Tapi aku da jatuh cinta dekat aidil.

Tut..tut...

Aidil da balas mesej aku.harap-harap dia sudi jumpa aku.

:ok..jumpa disana.
Tc:

Fuhh!lega..nani..ko kena kuat..ko kena luahkan segalanya...tc?haish...aku suke dengan sikap aidil ni..setiap mesej yang dihantar tak pernah tertinggal perkataan TC.hurmm..

..........

”hai nani,sori terlewat sikit..ambil kawan aidil tadi dekat uitm. So kenape ya nani nak jumpa aidil?”
”owh,it’s ok...so mana kawan tadi?”sejak bila pulak aku jadi busy body ni. Tapi entahla,aku rase semacam...
”owh ade dalam kereta,aidil suruh dia tunggu sekejap,nasib dia paham..ye la nak jumpa kawan perempuankan..takut dia cemburu pulak”sah!patutla aku rase semacam,patut aku nampak macam ade perempuan dalam kereta dia tadi. Adakah ini satu petanda buruk untuk aku. Ohh tuhan!

”erk..cemburu?maksud aidil?die girlfriend aidil ke?”aku da mula keluarkan soalan bertubi-tubi. Air mata bertahan la kau. Jangan keluar sekarang..

”heheh..yup!sori tak pernah cerita kat nani. Sebab sebelum ni kami belum declare lagi.
Kami baru je declare sebulan yang lepas. Dia baik. Harap hubungan ni berpanjanganla.
Ye la…dulu aidil nak kat nani,orang tu jual mahal. Hehe..tapi xpela..aidil terima,maybe bukan rezeki aidil untuk berpasangan dengan nani. Tuhan temukan aidil dengan rita..
Rita belajar lagi dekat uitm shah alam. Tahun akhir.kalau nani nak kenal dengan dia,aidil boleh panggil. Aidil cakap dekat dia nani kawan baik aidil. Dia ok....nani...nani...nani...
Are u ok nani?eh..kenapa menagis ni?nani...” aidil sudah jadi tak tentu arah. Tak paham dengan apa yang terjadi…

“aidil,nani balik dulu..tadi kawan call,ada ermegency..nanti ape-ape nani call aidil”
Terus aku pergi dari situ tanpa menunggu kata balas dari aidil. Air mata makin deras mengalir. Aku tak mampu berfikir apa-apa lagi. Sayup-sayup aku dengar aidil memanggil namaku. Tetiba dunia ku rasakan gelap.

………….

“thanks doc,anak saya tak ape-apekan?” aku kenal suara itu. Abah ..aku kat mana ni…
Kenapa semua orang muka sedih..mak ,kenapa mak menangis..

”anak encik mengalami gegaran di otak. Dia mungkin akan koma sekejap ataupun selama-lamanya. Sama-samala kita berdoa agar anak encik akan sihat seperti sediakala. Sabar ya cik,kalau nani kuat semangat,insyaallah dia akan sembuh. ” ya. Aku kenal pakaian tu. Serba putih. Doktor. Aku di hospital. Ya allah,baru aku teringat semasa aku berlari dari aidil, aku melintas tanpa melihat kiri-kanan. Sebuah toyota hilux telah melanggar aku.

...........

3 minggu kemudian

Aku da mula sedar. Aku bersyukur padamu ya allah,kerana masih memberi peluang kepada aku untuk melihat dunia. Tapi doktor suruh aku berehat lagi di hospital. Kaki aku patah. Bila sudah benar-benar pulih baru aku dibenarkan keluar..


“nani..macam mane boley jadi camni..kenape terlalu ikotkan perasaan kau tu. aku da takut kehilangan kau da. “sahabatku hani..selalu ada bila aku memerlukan. Mungkin nama kami sama sebab kami boleh jadi rapat.
“entahla hani,aku kecewa. Aku sedih bila aidil kata itu kekasih dia. Aku ingat dia masih sukakan aku. Rupanya dia da ada pengganti. Kenapa dia tak berterus terang.? Kenapa dia buat aku camni? Kenapa dia tipu aku?” entah untuk ke berapa kali air mata aku tumpah. Nasib diriku.

”aidil da ceritakan semuanya kat aku nani. Dia tak tipu kau nani. Dia memang sukekan kau. Dia memang nak jadikan kau istimewa di hati dia. Tapi itu dulu, lepas kau selalu menolak pelawaan dia,kau buat tak endah tentang segala yang dia buat untuk kau, dia putus asa. Dia anggap kau memang tak berminat nak berkawan dengan dia. Selepas tu baru dia jumpa rita.
“tapi dia boleh berterus terang dengan aku hani”aku masih mahu menegakkan kebenaran.
“nanti dulu nani.dengar dulu apa aku nak cakap, setelah sekian lama baru kau nak keluar dengan dia, baru nak terima pelawaan dia. Tapi dia anggap kau sebagai kawan baik. Sebab tu dia terima pelawaan kau. Sebab tu dia layan kau dengan baik. Sebab kau pernah ada dalam hati dia. Tapi dia tak boleh terima kau sebab dia da ada rita.” ayat-ayat terakhir hani benar-benar menusuk jantung aku. Kecewa. Itu saje yang ade dalam kepala aku.
Mungkin ini balasan aku. Mempermainkan cinta suci aidil. Aku redha.

............

Kad undangan perkahwinan aidil dan rita aku tatap dengan perasaan dan jiwa yang kosong. Munkin ini takdir hidup aku. Hani telah selamat melahirkan baby boy yang sangat comel. Aku?masih begini. Mencari cinta yang suci. Aku takkan berhenti mencari dan terus mencari. Mungkin ini takdir hidupku. Lagu menyesal dendangan sixth sense akan terus bersiul di bibirku.



Tak pernah ku fahami ertimu padaku
Tak pernah ku mengerti hadirmu untukku
Rasa yang pernah kau bagi
Cinta yang telah kau beri

Setelah ku terjatuh baru ku sedari
Betapa kau kekasih hingga hujung hati
Rasa yang setia menanti
Cinta yang tak akan pergi

Menyesal ku akui tak terima cintamu
Dan kini engkau pergi meninggalkan hidupku
Terlambat ku akui berertinya dirimu
Kerna hanya dirimu sambut cinta
Penawar peritku

Hanya dirimu
Tulus cintaku

Menyesal ku akui tak terima cintamu
Dan kini engkau pergi meninggalkan hidupku
Menyesal ku akui tak terima cintamu
Dan kini engkau pergi meninggalkan hidupku

Terlambat ku akui berertinya dirimu
Kerna hanya dirimu
Sanggup cinta penawar peritku
Sanggup cinta pengusap tangisku






0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...